انواع هاب های شبکه  شامل هاب کنترل پذیر ، هاب مستقل ، هاب پشته ای و هاب پیمانه ای است که ویژگی های متفاوتی دارند.

هاب شبکه چیست ؟

از جمله سخت افزارهایی که هنگام نصب و راه اندازی شبکه  مورد استفاده قرار می گیرد ، هاب است. هاب به منظور وصل نمودن تعدادی رایانه به همدیگر به کار می رود. در برخی از شبکه های جدید ، سوئیچ جایگزین هاب شده است. هاب در نخستین لایه مدل مرجع  OSI ، به ایفای نقش می پردازد. هاب ها فریم های داده را نخوانده و از این جهت با روترها و سوئیچ ها متفاوت هستند. آنها فقط ما را از اینکه فریم های داده روی پورت ها تکرار می شوند ، مطمئن خواهند نمود.

عملکرد هاب اصلاً پیچیده نیست. هر بسته ای که وارد یک پورت هاب می شود ، به پورت های دیگر فرستاده می شود. این قطعه ، دستگاهی با ابعاد کوچک است که دارای پورت اترنت می باشد و با بهره گیری از کابل اترنت ، سیستم های مختلف را به یکدیگر متصل می کند. انواع هاب های شبکه مانند یک سوئیچ عمل کرده و گره های یک شبکه محلی را در نقاط مختلف به همدیگر وصل می نماید.

برای دریافت پشتیبانی شبکه با در ارتباط باشید

 

انواع هاب های شبکه

کاربرد هاب شبکه چیست ؟

همانطور که گفته شد ، هاب عملکردی مثل سوئیچ داشته و موجب اتصال نودهای شبکه محلی در یک نقطه به یکدیگر می شود. ولی روتر و سوئیچ ، کامل تر و پیشرفته تر از هاب هستند. در نتیجه کاربردهای هاب در شبکه محدودتر است.

 

انواع هاب های شبکه

 

برای شبکه هایی که وسعت کوچکی دارند و از سیستم ها و دستگاه های کمتری برخوردار هستند و نیازی نیست که نودهای تحت شبکه به تبادل حجم بالایی از داده ها اقدام کنند ، استفاده از هاب پیشنهاد می شود. به این دلیل که هاب از سوییچ های مختلف مقرون به صرفه تر بوده و قیمت کمتری دارد. هاب به دلیل ساختمان ساده ای که دارد ، در تایم طولانی تری به ارائه خدمات می پردازد.

ویژگی های انواع هاب های شبکه

هاب پیمانه ای : هاب پیمانه ای از یک کارت یا شاسی برخوردار است که با استفاده از آن می توان شمار درگاه های هاب را زیاد کرد. این ویژگی در بخش های مختلفی از شبکه به کار می آید.

هاب مستقل : معمولاً این نوع هاب را برای مجموعه ای از سیستم های رایانه ای که به صورت مستقل از شبکه فعالیت دارند ، مورد استفاده قرار می دهند.

هاب پشته ای : کارایی این هاب به هاب مستقل شبیه است. بسیاری از هاب های پشته ای را مثل یک پشته می توان به همدیگر متصل نمود تا شمار پورت های هاب بیشتر شود.

هاب کنترل پذیر : یکی دیگر از انواع هاب های شبکه ، هاب کنترل پذیر است که به صورت هوشمند و منعطف می باشند. هر یک از پورت های آن از سوی مدیر شبکه با استفاده از نرم افزار ، قابل فعال شدن یا غیرفعال شدن است.

مزایای هاب شبکه

اصلی ترین مزیت هاب های شبکه ، قیمت مناسب آنها است که در مقایسه با سوئیچ از قیمت پایین تری برخوردار هستند.

به دلیل سادگی ساختار هاب ، کار کردن با آن راحت است و بی نیاز از اعمال تنظیمات خاصی می باشد.

امکان استفاده از هاب برای تولید یک شبکه وجود دارد. هاب به راحتی نودهای یک شبکه را در یک نقطه مشخص به همدیگر متصل می نماید. لذا در ارائه خدمات نصب و راه اندازی شبکه ، می توان از انواع هاب های شبکه استفاده نمود.

معایب هاب های شبکه

در راستای ارائه خدمات امنیت شبکه باید از تجهیزاتی استفاده نمود که به امنیت شبکه خدشه ای وارد نکنند. چون هاب ها به انتقال سیگنال ها از نقطه آغازین به مقصد و پورت های دیگر می پردازند ، امنیت را به خطر می اندازند. لذا در هر بخشی نباید از آنها استفاده نمود.

پورت های هاب به صورت نیمه دو طرفه هستند. این بدان معناست که دو درگاه یا دو پورت نمی توانند به طور همزمان به انتقال سیگنال ها اقدام کنند. این مشکل در سوئیچ وجود نداشته و سوئیچ به طور دو طرفه عمل می کند.

یکی از اصلی ترین معایب انواع هاب های شبکه ، تکثیر نمودن بسته های داده است. یعنی بسته های داده را به طور مستقیم انتقال نداده و به تکثیر آنها می پردازند. این مسئله موجب افزایش ترافیک و مصرف بالای پهنای باند می گردد.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
5/5 - (1 امتیاز)