انواع سیستم عامل

 

سیستم عامل palm :

سیستم عامل Palm اولین سیستم عاملی است که برای معاون دیجتالی شخصی ارایه شد این سیستم عامل از رابط گرافیکی ساده ای کاربرد می کند. در مثال های اولیه (سال ۱۹۹۸) از نگارش ۱۶ بیتی کاربرد شد که فقط مخصوص PDA های بدون حمایت تلفن همراه بود اما اکنون از نسخه ۵ x آن استفاده می شودکه نگارش ۳۲ بیتی دارد و از پردازنده های فرآورده اینتل که در PDA ها به ARM سرشناس است، کاربرد می کند.

این سیستم عامل به انگیزه سادگی، سرعت بالایی دارد وکاربران به همین دلیل با آن مشکلات زیادی ندارند (از یک نمونه همسان با ویندوز سریع تر است). این سیستم عامل پر مصرف ترین سیستم عامل ایالات متحده است. این نرم انگیزه ها که در آغاز برای راه بری دستگاه Palm Pilot ساخته شد ، از نسخه ۳ به پس دچار دگرگونی ها عمیق شد، مثلا حمایت از صفحات رنگی پیدا کرد و یک سیستم شناخت دست خط به نام گرافیتی به آن اضافه شد. در حال حاضر بیشتر Palm ها مجهز به احد از دو نسخه سیستم عامل اند یا « Cobalt» یا « Garnet » ، که اولی نسخه ۶ به حساب می آید و دیگری نسخه ۵، البته از آگوست ۲۰۰۵ هیچ به سختی افزاری با Cobalt خارج نخواهد آمد.

سیستم عامل لینوکس :

این سیستم عامل درPDA ها استفاده می شود این سیستم به حافظه زیادی نیاز دارد (حداقل دو برابر ویندوز) علی رغم نیرومند بودن این سیستم عامل، شکیبیدن نمی رود که هیچ وقت بتواند جای ویندوز یا Palm را بگیرد دلیلش هم ساده است: این سیستم عامل سورس مفتوح و مجانی است و حمایت نرم افزاری نکویی ارائه نمی دهد. از مهم ترین دستگاه هایی که دارای لینوکس بوده و هستند: شارپ زائوروس، سامسونگ و چند مدل غیر مطرح دیگر را می شود اسم برد.

 

CE سیستم عامل ویندوز :
این سیستم عامل سرشناس ترین نوع در PDA ها است و از سنه ۱۹۹۶ بنیاد گذاشته شده است. این نرم افزار در نخست برای حقیر کردن ویندوز اصلی طراحی شد لغایت بروی دستگاه هایی که حتی حافظه RAM پایین یک مگابایت باشند قابل اجرا شود. از آن موقع مرتب چیز هایی به آن افزوده شده، طوری که اکنون Windows CEW5، قابلیت رقابت با ویندوز ۹۵ را دارد. نام گذاری این سیستم عامل هم در گونه خود جالب است، مایکروسافت رسما اعلام کرده که این دو حرف (CE) به چهره تصادفی گزینش شده اند. این سیستم عامل بخش اعظم بازار را در اختیار دارد در راستی مایکروسافت دو تا کار خوب کرد، اول اینکه این سیستم عامل را به صورتی سورس کد هایی ساده و با قابلیت گسترش امکانات نرم افزاری نوشت و دوم اینکه نسخه ای از سورس کد های این سیستم عامل را در برگزیدن عموم (یعنی طراحان نرم افزار) گذاشت. این کار مایه شد که بسیاری از برنامه نویسان شانس آینده خود را با آن امتحان کنند. سیستم عامل SmartPhone های لاغر تر از سیستم عامل PDA ها است (بدین معنی که از واسط پیشه بری ساده تری کاربرد می کند) بطبع احتیاج مند حافظه کمتر وپردازشگر ضعفیت تر است. اما مهمترین فرق اصلی آن با PDA ها حمایت نکردن از قابلیت لمسی هست دلیلی که میکروسافت برای آن آورده، این است که بتوانید یک دستی هم با آن کار کنید.

سیستم عامل سیمبیان :

معروفترین سیستم عامل (از نظر داشتن بازار فروش) محسوب می شود. هنگامی که شرکت مایکرو سافت از قابلیت های سیستم عاملش در پشتیبانی از گوشی های تلفن همراه پرده برداشت غول های فرآوری کننده تلفن به اتفاق (۱۴ شرکت اصلی وچند شرکت فرعی) برای عقب نماندن در این رقابت و ممانعت از در انحصار گرفتن نرم افزارهای تلفن به اتفاق توسط ماکروسافت های دور هم جمع شده و یک سیستم عامل مشترک به هستی آوردند این سیستم عامل از اول برای تلفن به اتفاق به هستی آمد و ساختار آن بسیار همانند ویندوز می باشد. در ذیل اسم بعضی از این شرکت ها را نگریستن می کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
3.5/5 - (2 امتیاز)