همزمان با گسترش کاربردهای مرورگرها ، مسئله برقراری امنیت در مرورگرهای اینترنتی اهمیت فراوانی پیدا کرده است.

مرورگر چیست ؟

 

امنیت در مرورگرهای اینترنتی

مرورگر یک برنامه ای می باشد که امکان برقراری ارتباط با سرور را فراهم می کند. مرورگرها مطالب و محتواهای سایت ها را نمایش می دهند. عملکرد مرورگرها بدین صورت است که آدرس اینترنتی یا آی پی وارد شده از سوی کاربر را به سرور ارسال می کنند و منتظر پاسخگویی سرور می مانند. پاسخگویی سرور به صورت های مختلف می باشد و در صورت تأیید آدرس و موجود بودن سایت آدرس مورد نظر ، صفحه موردنظر را باز می کند.

برقراری امنیت در مرورگرهای اینترنتی

برقراری امنیت در هنگام استفاده از مرورگرهای اینترنتی بسیار مهم می باشد و از سوء استفاده هکرها جلوگیری می کند. برای برقراری امنیت هنگام استفاده از مرورگرها ، روش های زیادی وجود دارند. با رعایت موارد زیر می توانید امنیت مرورگرهای اینترنتی را بهبود ببخشید.

 

امنیت در مرورگرهای اینترنتی

به روز رسانی مرورگرها

طراحان و برنامه نویسان مرورگرهای اینترنتی با مشاهده ایرادات و مشکلات برنامه خود ، آنها را در نسخه های جدید رفع می نمایند. بنابراین برای برقراری امنیت در مرورگرهای اینترنتی باید آخرین نسخه از به روزرسانی مرورگر خود را دریافت و نصب نمایید.

راه اندازی آنتی ویروس

باید به نصب و راه اندازی آنتی ویروس تحت شبکه برای سیستم خود اقدام کنید. نصب آنتی ویروس موجب می شود که صفحات اینترنتی که دارای مشکل امنیتی می باشد ، شناسایی و از باز شدن آنها جلوگیری شود. معمولاً روال آنتی ویروس های تحت شبکه به گونه ای است که پس از شناسایی سایت های آلوده و مشکوک به کاربر پیامی نمایش می دهند که سایت موردنظر آلوده یا مشکوک می باشد.

ذخیره نکردن کلمات و رمزهای عبور

ذخیره نکردن رمزهای عبور برای افزایش امنیت در مرورگرهای اینترنتی ، بسیار حائز اهمیت می باشد. اکثر مرورگرها با نمایش پرسشی از کاربر درباره  ذخیره کردن رمز عبور سوال می کنند. در صورت عدم تأیید کاربر ، رمز عبور به هیچ عنوان ذخیره نمی شود. بنابراین از ذخیره کردن رمزهای عبور به ویژه در سیستم هایی که متعلق به خودتان نمی باشد ، اجتناب کنید.

عدم نصب افزونه های ناشناس

با توجه به اینکه می توان در مرورگرها افزونه های دیگری اضافه نمود، از اضافه نمودن افزونه های ناشناس خودداری کنید. در صورت مشاهده عملکرد غیرعادی از مرورگرها ، به بررسی افزونه های موجود در pluginns  در تنظیمات مرورگر اقدام کنید.

استفاده از مرورگرهای شناخته شده

بهتر است برای افزایش امنیت در مرورگرهای اینترنتی ، از مرورگرهای مطرح مانند کروم ، اپرا ، گوگل ، موزیلا ، استفاده نمایید. این مرورگرها در راستای ارائه خدمات امنیت شبکه های اینترنتی ، از پروتکل های امنیتی خوبی استفاده می کنند . فریب نرم افزارهایی با قابلیت های فراوان و خرید رایگان را نخورید که ممکن است قصد هک کردن سیستم شما را داشته باشند.

تأیید نکردن هر پیامی

از تأیید پیام هایی که مضمون آنها را متوجه نمی شوید و یا منبع ارسال کننده آن را نمی شناسید ، خودداری کنید. در اکثر مواقع مرورگرها در مورد سایت هایی که هویت مشکوکی دارند ، به کاربران هشدار می دهند. بنابراین باید توجه کنید که پیام های ارسال شده از سوی مرورگرها را با دقت مطالعه فرمایید.

محافظت از حافظه مرورگرها

از دیگر راهکارهای مهم برای افزایش امنیت در مرورگرهای اینترنتی ، حراست از حافظه مرورگرها می باشد. اگر از سیستم شخصی خود استفاده نمی کنید ، در هنگام اتصال به اینترنت توجه داشته باشید که از حالت های حفاظت شده استفاده نمایید. در این حالت تاریخچه و سوابق فعالیت شما در حافظه مرورگر ذخیره نمی شود.

برای این کار باید در تنظیمات مرورگر خود گزینه مورد نظر را انتخاب نمایید. برای مثال در مرورگر فایرفاکس از منوی File گزینه  Start Private  Browsing  یا در مرورگر کروم گزینه  new incongnito window  را انتخاب کنید. برای پاک کردن هر کدام از سوابقی که مایل به پاک کردن آنها می باشید ، Ctrl + Shift + Delete  را استفاده کنید.

ایمن سازی کلمه و رمز عبور

کار با برخی از سرویس ها به رمز عبور نیاز دارد. زمانی که کاربر رمز عبور خود را فراموش کرده باشد ، می تواند از گزینه هایی که در صفحات این سرویس ها مانند فراموشی رمز عبور یا بازیابی رمز عبور در نظر گرفته شده است ، استفاده نماید. باید توجه داشته باشید که استفاده از این گزینه ها ممکن است با سوء استفاده هایی همراه باشد.

برای ممانعت و جلوگیری از سوءاستفاده با وارد شدن به حساب کاربری خود و وارد نمودن شماره موبایل و ایمیل خود ، گزینه بازیابی غیر ایمن را غیرفعال نمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
Rate this post