امنیت اینترنت با پیشرفت شبکه های اینترنتی و استفاده روزافزون از این شبکه ها برای جلوگیری از انواع سوء استفاده ها، باید مورد توجه قرار گیرد.

امنیت اینترنت چیست ؟

امنیت اینترنت زیر مجموعه امنیت شبکه های کامپیوتری است و بیشتر به امنیت مرورگرها می پردازد. در ارائه خدمات امنیت شبکه، روش های مبارزه با حملات اینترنتی هم، اجرایی می گردد. اینترنت یک بستر ناامن برای انتقال اطلاعات می باشد.

در اینترنت، برنامه ها و منابع بسیاری وجود دارند که قصد تخریب سیستم عامل و آلوده کردن سیستم و هک کردن اطلاعات موجود در سیستم های کاربران را دارند، بنابراین باید به مسئله امنیت اینترنت توجه ویژه ای داشت.

کاربران اینترنت باید به خوبی با فضای اینترنت آشنایی داشته باشند و با روش های امنیتی مانند نصب نرم افزارهای آنتی ویروس و عدم ارائه اطلاعات به سایت های مشکوک و ناشناس و سایر روش ها از هر گونه تهدید احتمالی در امان باشند.

روش های بررسی امنیت اینترنت

روش های زیادی برای ایجاد امنیت در شبکه اینترنت وجود دارد که مهمترین آنها موارد زیر می باشد.

فایروال

از نخستین اقدامات در امن نمودن اینترنت، استفاده از فایروال می باشد. فایروال به منظور کنترل پورت های ورودی به سیستم، استفاده می گردد و همه ی پورت های سیستم را بررسی و در صورت مشکل و نقص امنیتی هر یک از آنها به رفع نقص آنان اقدام می کند. بدین منظور می توان از فایروال های معتبر در سیستم عامل ویندوز بهره گرفت.

شاید به جرئت بتوان نقش فایروال ها را در برقراری امنیت اینترنت از نقش آنتی ویروس ها و سایر پروتکل های امنیتی مهمتر دانست. با توجه به سطح امنیتی نوع استفاده کاربر از اینترنت می توان از فایروال های موجود در سیستم عامل یا نصب یک فایروال مجزای با قدرت، استفاده نمود.

آنتی ویروس

نصب آنتی ویروس از گام های دیگر در راستای امن نمودن اینترنت می باشد. کاربران با نصب و راه اندازی آنتی ویروس های تحت شبکه ، سبب می شوند تا سیستم فایل های مخرب و آلوده را شناسایی کند و اجازه ی نصب آنها را به کاربر ندهد.

فایل هایی مانند EICAR وجود دارند که قدرت آنتی ویروس ها را مورد ارزیابی قرار می دهند. البته این فایل ها می توانند خود خطرناک باشند و باید از سایت های معتبر دانلود و نصب گردند.

امنیت مودم

اگر از مودم های ADSL  برای اینترنت سیستم های خود استفاده می کنید، باید از پسوردهایی بر پایه WPA2  استفاده کنید. هک شدن مودم های خانگی از مسائلی است که به وفور رخ می دهد و باید برای جلوگیری از این مسئله چاره ای اندیشیده شود. اگر از مودم های قدیمی استفاده می کنید بهتر است یک مودم جدید با ویژگی گفته شده خریداری کنید.

پروتکل های اینترنتی

http   هایی که در قسمت آدرس سایت ها وجود دارند سبب نمایش داده های کاربران می شوند و امکان هک شدن اطلاعات را برای هکرها به وجود می آورند.

اما در عوض پروتکل های  https  داده های ورودی کاربر را با ایجاد رمزگذاری هایی نگهداری می کنند و از نمایش آنان برای سایر کاربران جلوگیری می کنند.

بنابراین باید در انتخاب پروتکل های https   و http توجه کنید و از پروتکل های http اقدام به خرید های اینترنتی و عملیات بانکی نکنید.

امنیت مرورگرهای اینترنتی

مرورگرها در ورژن های جدید خود تغییراتی پیدا می کنند که این تغییرات گاهی در راستای امنیت بیشتر مرورگرها می باشد. لذا همواره مرورگرهای خود را به روز رسانی کنید.

از مرورگرهای کمتر شناخته شده استفاده نکنید و بیشتر از مرورگرهای معروف مانند گوگل، اپرا، کروم، موزیلا و… استفاده کنید.

پیام هایی مبنی بر ذخیره نمودن رمز عبور در مرورگرها صادر می شود که تا حد ممکن از تأیید برای ذخیره نمودن رمزها خودداری کنید به خصوص مواقعی که در کافینت ها در حال استفاده از اینترنت هستید.

اگر پیام هایی برای شما صادر می شود که متن آن برای شما نامفهوم است هرگز آنها را تأیید نکنید.

به نصب هرگونه فایل یا برنامه یا حتی افزونه های امنیتی که از اعتبار منابع آنها اطمینان ندارید، اقدام نکنید.

در صورت استفاده از سیستم های کامپیوتری عمومی حافظه مرورگر را در وضعیت حفاظت شده قرار دهید. بدین ترتیب که این گزینه را در تنظیمات مرورگر خود بیابید یا همزمان Ctrl + Shift + Delete  را گرفته و حافظه جستجوی مرورگر را پاک نمایید.

Ctrl + Shift + Delete

اگر در استفاده از سرویس هایی رمز عبور خود را فراموش کردید، برای بازیابی رمز عبور با مراجعه به بخش امنیت حساب کاربری خود با وارد نمودن شماره تلفن و آدرس ایمیل خود، اقدام به بازیابی رمز نمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
Rate this post