در ارائه خدمات امنیت شبکه، نصب فایروال با هدف ارتقای امنیت شبکه، ضرورت دارد. لذا آشنایی با فایروال و کاربردهای، آن اهمیت بسیاری دارد.

فایروال چیست ؟

فایروال یک سیستم امنیتی برای شبکه های کامپیوتری است که طبق اصول امنیتی معین، ترافیک شبکه ورودی و خروجی را نظارت و مانیتور می کند.

فایروال ها از ابزارهای دفاعی مهم و حیاتی در امنیت شبکه می باشند و از شبکه شما در برابر ترافیک و دسترسی های غیرمجاز محافظت می کنند. در واقع اجازه عبور به ترافیک سالم را می دهد و از عبور ترافیک ناسالم ممانعت می کند.

فایروال در لغت به معنای دیوارآتش می باشد و یک مانع بین شبکه داخلی قابل اطمینان و شبکه خارجی غیرقابل اطمینان مثل اینترنت می باشد.

فایروال یک نرم افزار و یا یک سخت افزار می باشد که اطلاعات و داده های شبکه های مختلف را بررسی کرده و در صورت مجاز بودن آنها، امکان برقراری اطلاعات و در صورت غیرمجاز بودن آنها، امکان برقراری ارتباط را نمی دهد.

انواع فایروال

فایروال ها به دو صورت سخت افزاری و نرم افزاری می باشند.

فایروال نرم افزاری

فایروال نرم افزاری بر روی سیستم ها نصب می شود و به واسطه پورت ها و برنامه ها تردد را کنترل می کند. فایروال های نرم افزاری سیستم را از تهدیدهایی که در اینترنت وجود دارد مانند دسترسی های غیرمجاز، ترجان ها، فایل های مخرب و… حفظ می کنند.

فایروال های نرم افزاری با ارائه ابزارهای جانبی، امکان اعمال برخی از فیلترینگ ها را برای خود و یا سایر کاربران ایجاد می کنند.

فایروال های نرم افزاری متنوعی وجود دارند اما بهترین فایروال نرم افزاری شبکه آن است که بتواند در پس زمینه سیستم فعالیت کند و بار سیستم را زیاد نکند.

فایروال سخت افزاری

فایروال های سخت افزاری به شکل زیرساخت هایی توسط شرکت های ارائه خدمات امنیت شبکه بر روی بردهای سخت افزاری شبکه نصب می شوند و غالباً به صورت یک روتر در شبکه فعالیت دارند.

فایروال سخت افزاری در حالت پیش فرض و بدون نیاز به تنظیمات اولیه، از ورود اطلاعات و داده ها و ترافیک های ناسالم، به شبکه جلوگیری می کنند و امنیت اطلاعات شبکه را حفظ می نمایند.

فایروال های سخت افزاری بار ترافیکی کمتری برای شبکه ایجاد می کنند و کارایی و عملکرد و سرعت بهتری در شبکه دارند، اما از فایروال های نرم افزاری هزینه بیشتری دارند.

ویژگی فایروال مناسب

پس از آشنایی با فایروال به بررسی ویژگی های یک فایروال مناسب می پردازیم.

یک فایروال مناسب باید قادر به ثبت وقایع باشد و امکان بازدید از حملات و تهدید ها را برای مدیران فراهم کند. همچنین با کمک وقایع ثبت شده به کنترل و نظارت ترافیک شبکه، توسط کاربران مجاز بپردازد.

فایروال قوی توانایی بازدید و بررسی حجم بالایی از بسته های اطلاعاتی شبکه را دارد. حجم داده  واطلاعاتی که یک فایروال می تواند کنترل و نظارت کند مختلف است و یک فایروال مناسب باید قادر به حداکثر بازدید از اطلاعات باشد.

فایروال مناسب دارای پیکربندی ساده ای برای نصب و راه اندازی سریع فایروال و مشاهده و بررسی خطاها و نواقص و مشکلات است. پیکربندی ساده فایروال امکان بروز خطاها را بسیار کاهش می دهد.

امنیت خود فایروال از ویژگی های یک فایروال مناسب است. چنانچه فایروال قادر به برقراری امنیت خود نباشد، نمی تواند از شبکه در برابر تهدیدها و حملات محافظت کند. امنیت فایروال از دو جهت امنیت شبکه و امنیت خود فایروال را تأمین می کند که شامل امنیت سیستم عامل فایروال و دسترسی امن به فایروال جهت مقاصد مدیریتی می باشد.

وظیفه فایروال

ارائه خدمات شبکه با هدف حفظ شبکه در برابر تهدیدها و حملات و سایر عوامل تخریب کننده شبکه صورت می گیرد. نصب فایروال هم در راستای همین اهداف صورت می گیرد.

فایروال  یک لایه امنیتی و حفاظتی پیرامون شبکه ، در برابر کدهای تخریب کننده و ترافیک غیرضروری اینترنت ایجاد می کند. همچنین وظیفه دارد داده و اطلاعات مخرب را بلاک کند.

آشنایی با فایروال و نصب آن، برای کاربرانی که از شبکه اینترنت و تجهیزات مودم کابلی و DSL استفاده می کنند بسیار ضروری می باشد.

فایروال با اعمال قوانین و مقرراتی دسترسی کاربران را به داده ها و اطلاعات کنترل و نظارت می کند و طبق خواسته مدیران شبکه، دسترسی کاربران مجاز را به میزان لازم تعیین می کند و دسترسی کاربران غیرمجاز را مسدود می کند.

فایروال امنیت شبکه را با نظارت و کنترل ترافیک شبکه، تأییدیه، تغییر آدرس و امنیت محتوا و… فراهم می نماید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
Rate this post